2015. április 12., vasárnap

Hogyan írj kritikát?

Rendszeresen találkozok olyan designblogokkal, ahol nincsenek tisztában hogyan is kell kritikát írni. Írnak ugyan egy kritikának csúfolt összecsapott valamit, de teljesen feleslegesen. Általában, aki kér kritikát, építő jellegűre számít, nem olyanra, ahol kiemelnek pár hibát -vagy még azt sem-, nem pedig olyat, hogy "hű, ez jó/szar volt".
Előfordult olyan is, hogy valaki leírt annyit, hogy: "Ezen sürgősen változtass, mert érthetetlen". De meg nem magyarázta, hogy mi is az érthetetlen. Szerencsétlen bloggerina pedig néz, mint borjú az új kapura.
Van, aki egyenesen olyan lusta és nemtörődő "kritikaíró", hogy elolvasás nélkül elkezdi isteníteni a történetet. Amikor a "menj"-t "menny"-nek van írva.
Összeszedtem pár pontot, ami alapján egy kritikát meg kellene tudni írni.

1. Olvasd el figyelmesen a történetet!

Nevetségesnek hangzik? Dehogy. Estem már olyan helyzetbe, amikor valaki kért egy másik csajtól kritikát, és - mint az előbb említettem - elkezdte isteníteni. Majd kért az író tőlem is egy kritikát, és amikor leírtam a hibáit, kicsit elcsodálkozott.
Tehát választhatsz; vagy olvasd el a történetet és írd meg normálisan azt a kritikát, vagy ne olvasd el, de akkor ne is írj semmit. Nem azt mondom, hogy olvasd el a 62+ fejezetes történetet, de legalább egy tíz fejezetet illendő lenne.

2. Szedd pontokra, hogy miről szeretnél írni!

Sokak eszerint hánynak egy kritikát: kinézet, történet. És ez általában áll tíz mondatból. Nem, ezt komolyan gondolom.
Célszerűbb lenne, ha több pontra szednék az egészet, hogy egyrészt több mindenről lehessen írni, és lehetőleg több hibát ki lehessen emelni.
Mint ahogy én is teszem. És ez nem nagyképűsködés, vagy ilyesmi. Jó, talán egy kicsit az.

3. Írd fel egy füzetbe, hogy hova hány mondatot fogsz írni!

Ha egyszerűen képtelen vagy hosszabb kritikát írni - még úgy is, hogy pontokra szedted -, akkor írd fel egy füzetbe; ennyi és ennyi mondatot fogok írni. Én is ezt teszem. Mielőtt elkezdtem volna az egész Arany Almát, felírtam magamnak, hogy milyen szempontok alapján fogok ezentúl kritikát írni, és mekkora terjedelműt.
Van, hogy túllépem a minimumi szintet, van, hogy kevesebbet írok róla, de átlagban meg szoktak lenni. Hogy még jobban segítsem az olvasókat, ide is leírom. (Ha nem lennének pontokba szedve)
Kinézet: minimum 25 mondat (ebbe beletartozik a fejléc, design, elrendezés, könyvborító)
Történet: minimum 30 mondat (ebbe beletartozik a prológus/epilógus, alapötlet, tartalom, trailer, fogalmazás, íráskészség)

4. Támaszd alá idézetekkel a hibákat!

Szerintem egy cseppet sem nehéz kimásolni a szöveget, és utána leírni/jelezni a hibákat. Az írónak, és az olvasónak is sokkal világosabb lesz, hogy miről hablatyolsz, ha tudja mire gondolsz.
Fontos, hogy jelezd valahogyan, hogy azt te idézetnek szánod; tedd macskakörömbe, és döntött betűtípusba. Majd ezek után már írhatod is a tanácsaidat.

5. Fűszerezd egyediséggel!

Nem kötelező, de én szeretem, ha egy kritika egyedi, és kiemelkedik valamiben. Vannak olyanok, akik gif/sima képekkel teszik szebbé a kritikát, ami sokszor vicces is. (Fontos, hogy egy depressziós blogkritikába ne tegyél fagyis képeket)
Én a többiektől eltérően kommentelni szoktam egyes részeket, mivel szeretném egy kicsit megnevettetni az olvasókat. Sokak ezt bunkóságnak tartják, én nem. Akkor írsz jól, ha minél kevesebbet tudok "kiparodizálni". De ne feledd; én még egy halál komoly és depressziós blogot is képes vagyok viccessé tenni. Ez így korrekt.

+ 1 Vélhetőleg mindezt megfelelő helyesírással tedd meg!

Itt most mindenkit megkérnék, hogy aki nincs tisztában a Magyar Helyesírással, az neki se fogjon ezeknek. Nem azt mondom, hogy hibátlanul kell mindent legépelni, mert én is ejtek egy-két hibát, de azokra mérges szoktam lenni, akik írnak egy tíz mondatból álló "kritkát", és minden mondatában van valami hiba.
Hozzátenném; azok is általában tőmondatok szoktak lenni. Nem hinném, hogy olyan nagy fáradság lenne átnézni a helyesírásodat.

Nem fogok blogokat linkelni, mert ez a cikk nem lejáratásképp, hanem segítő szándékkal született. Annyit elárulok, hogy híresebb blogoknál ez megtalálható.
Viszont mindenkit megkérek, hogy az egyediségre figyeljünk oda; ne lopjuk másét.
Én sem örülnék, ha valaki nekiállna úgy kritikát írni, ahogyan én.
Remélem segítettem pár nagyokos embernek. :)

(C) A cikk kizárólag az Arany Alma oldalára készült. Elvinni még forrással sem szabad!

2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Szerencse, hogy első kritikám megírása előtt találtam rá erre a cikkre! Köszönöm, nagyon hasznos volt.

    Ölel,
    Nicolette F.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nagyon örülök, hogy hasznosnak találtad a cikket :)
      xxNetty

      Törlés